Praktiniai patarimai

Protingas apsipirkimas: kaip nepasiduoti rinkodaros triukams ir sutaupyti

Įeinate į parduotuvę pieno, o išeinate su pilnu vežimėliu? Jūs ne viena. Sužinokite, kokias psichologines gudrybes naudoja prekybos centrai ir kaip tapti sąmoninga pirkėja.

Atkreipkite dėmesį
  • Parduotuvės aplinka (išdėstymas, kvapai, garsai) yra sukurta siekiant paveikti pasąmonę ir skatinti impulsyvius pirkinius.
  • Rinkodaros akcijos, tokios kaip degustacijos ar „2 už 1 kainą“, dažnai yra psichologiniai spąstai, verčiantys išleisti daugiau.
  • Gebėjimas analizuoti produkto etiketę yra svarbesnis nei prekių ženklo atpažinimas siekiant protingo ir ekonomiško pasirinkimo.

Ar pažįstama situacija? Įžengiate į parduotuvę tvirtai nusiteikusi nusipirkti tik pieno ir duonos, o išeinate su dviem pilnais pirkinių maišais ir keliasdešimčia eurų plonesne pinigine. Jūs ne viena. Tai nėra valios trūkumas ar išlaidumas – tai meistriškai suregzto psichologinio spektaklio, vykstančio kiekviename prekybos centre, rezultatas. Kiekvienas lentynų išdėstymas, kiekvienas kvapas ir kiekviena nuolaidų etiketė yra sukurti tam, kad mes prarastume racionalumą ir pirktume daugiau.

Tačiau gera žinia ta, kad šį žaidimą galima laimėti. Protingas apsipirkimas – tai ne savęs varžymas, o įgūdis, leidžiantis atgauti kontrolę, sutaupyti pinigų ir įsigyti tik tai, ko iš tiesų reikia. Tai sąmoningumo praktika, kuri prasideda dar prieš pravėrus parduotuvės duris ir paverčia mus ne impulsyviais vartotojais, o protingais savo finansų valdytojais.

Mūšis laimimas dar prieš įžengiant į parduotuvę

Didžioji dalis sėkmingo apsipirkimo priklauso nuo pasiruošimo. Į parduotuvę turite eiti ne kaip pasyvi stebėtoja, o kaip misiją vykdanti strategė.

Auksinė taisyklė Nr. 1: Niekada nepirkite alkani

Tai – kertinis protingo pirkėjo principas. Kai esame alkani, mūsų smegenys veikia išgyvenimo režimu, o impulsų kontrolė drastiškai sumažėja. Viskas atrodo skanu, visko norisi čia ir dabar. Būtent tada į krepšelį patenka traškučiai, saldūs gėrimai ir brangūs pusfabrikačiai, kurių kitu atveju nė nepastebėtumėte. Net jei neturite laiko sočiai pavalgyti, suvalgykite bent obuolį ar saują riešutų – tai stabilizuos cukraus kiekį kraujyje ir leis priimti racionalesnius sprendimus.

Auksinė taisyklė Nr. 2: Apsipirkimo sąrašas – jūsų strateginis planas

Ėjimas į parduotuvę be sąrašo yra tas pats, kas plaukti į jūrą be kompaso. Sąrašas yra jūsų apsauga nuo impulsyvių pirkinių ir rinkodaros triukų. Tačiau efektyvus sąrašas gimsta ne likus penkioms minutėms iki išėjimo iš namų.

  1. Suplanuokite savaitės meniu. Pirmiausia nuspręskite, ką gaminsite pusryčiams, pietums ir vakarienei. Tai padės suprasti, kokių konkrečių produktų jums reikia.
  2. Patikrinkite atsargas. Peržiūrėkite, ką jau turite šaldytuve ir spintelėse. Kam pirkti dar vieną pakelį grikių, jei lentynoje jau stovi trys?
  3. Sugrupuokite sąrašą. Surašykite produktus pagal parduotuvės skyrius (daržovės, pieno produktai, bakalėja ir t. t.). Taip sutaupysite laiko ir išvengsite chaotiško blaškymosi po parduotuvę, kuris didina tikimybę pasiduoti pagundoms.
Ėjimas į parduotuvę be sąrašo yra tas pats, kas plaukti į jūrą be kompaso

Parduotuvės labirinte: kaip veikia vartotojų psichologija?

Vartotojų elgsenos tyrinėtojas ir knygos „Kodėl mes perkame: apsipirkimo mokslas“ autorius Paco Underhill teigia, kad moderni parduotuvė yra preciziškai suplanuota erdvė, kurioje nėra nė vieno atsitiktinio elemento. Viskas – nuo grindų plytelių dydžio iki apšvietimo – yra skirta paveikti mūsų pasąmonę.

Kelionė pagal scenarijų: kodėl pienas visada gale?

Ar kada susimąstėte, kodėl pirmo būtinumo prekės, tokios kaip duona, pienas ar kiaušiniai, beveik visada yra pačiame parduotuvės gale? Tai – apgalvota strategija. Kad pasiektumėte šias prekes, jūs turite pereiti pro daugybę kitų skyrių, kuriuose išdėlioti viliojantys, bet nebūtini produktai. Kiekvienas papildomas metras – tai papildoma galimybė, kad jūsų krepšelyje atsidurs neplanuotas pirkinys.

Akių lygio spąstai

Pats brangiausias nekilnojamasis turtas parduotuvėje yra lentynos pirkėjo akių lygyje (maždaug 1,5–1,7 m aukštyje). Būtent čia išdėliojamos brangiausios, žinomiausių prekės ženklų prekės. Tai, ką matome pirmiausia, dažniausiai ir perkame. Pigesnės alternatyvos ar parduotuvės nuosavų prekės ženklų produktai dažniausiai slepiasi apatinėse arba pačiose viršutinėse lentynose – ten, kur reikia pasilenkti arba pasistiepti.

Apsvaigę nuo kvapų ir garsų

Ką tik iškeptos duonos ar bandelių kvapas, sklindantis iš kepyklos skyriaus, nėra atsitiktinumas. Šis kvapas sukelia alkio jausmą ir teigiamas emocijas, kurios skatina pirkti daugiau. Lėta, rami muzika taip pat turi tikslą – ji sulėtina mūsų žingsnius, todėl praleidžiame daugiau laiko parduotuvėje ir, tikėtina, išleidžiame daugiau.

Kainodaros magija: 9,99 € kerai

Mūsų smegenys kainą 9,99 € suvokia kaip „devynis su trupučiu“, o ne kaip „beveik dešimt“. Šis psichologinis triukas, vadinamas „kerų kainodara“ (angl. charm pricing), yra neįtikėtinai efektyvus. Nors racionaliai suprantame, kad skirtumas yra vos vienas centas, emociškai reaguojame į pirmąjį skaitmenį ir prekė mums atrodo kur kas pigesnė.

Kaip atremti rinkodaros atakas: praktinė savigyna

Supratus, kokie mechanizmai veikia, tampa lengviau jiems atsispirti. Protingas apsipirkimas reikalauja ne tik planavimo, bet ir budrumo pačioje parduotuvėje.

„Du už vieno kainą“: ar tikrai sutaupote?

Akcijos, siūlančios pirkti didesnį kiekį, yra vienas didžiausių spąstų. Prieš susigundydami, paklauskite savęs: ar aš tikrai suvartosiu du pakelius sausainių iki jų galiojimo pabaigos? Ar man tikrai reikia trijų butelių padažo? Dažnai tokios akcijos tiesiog skatina maisto švaistymą ir verčia išleisti pinigus produktams, kurių mums nereikia.

Akcijos, siūlančios pirkti didesnį kiekį, yra vienas didžiausių spąstų

Prekių ženklas ar turinys? Išmokite skaityti etiketes

Dažnai mokame ne už produkto kokybę, o už jo vardą ir pakuotę. Išsiugdykite įprotį skaityti etiketes. Svarbiausia taisyklė: ingredientai surašyti mažėjančia tvarka. Jei perkate braškių uogienę, o pirmoje vietoje yra cukrus, o ne braškės – tai daugiau cukraus produktas nei uogienė. Parduotuvės nuosavų prekės ženklų produktai dažnai būna identiškos sudėties kaip ir brangesni analogai, tačiau kainuoja gerokai pigiau.

Norintiems dar giliau pasigilinti į prekybos centrų gudrybes, patikimas finansų portalas NerdWallet yra paruošęs išsamų sąrašą spąstų, į kuriuos patenka net patyrę pirkėjai (straipsnis anglų kalba).

Apsipirkimas yra neišvengiama mūsų gyvenimo dalis, tačiau nuo mūsų pačių priklauso, ar tai bus chaotiškas ir piniginę tuštinantis procesas, ar sąmoningas ir protingas veiksmas. Kiekvienas sąrašo punktas, kiekviena perskaityta etiketė ir kiekvienas atlaikytas impulsas yra maža pergalė. Tai ne tik sutaupyti eurai, bet ir atgautas jausmas, kad savo gyvenimo vairas – jūsų rankose.

Rasuolė Lukauskė

Rasuolė tiki, kad stilius yra istorija, kurią pasakojame be žodžių, o grožis – menas jaustis gerai savo odoje. Jos požiūris – estetinis ir orientuotas į išraišką. Rasuolė tyrinėja, kaip mūsų išorinis pasaulis – nuo drabužių ir kosmetikos iki interjero detalių – atspindi mūsų vidų. Jos apžvalgos ir patarimai – tai tarsi pokalbis su stilinga drauge, kuri įkvepia ne aklai sekti madą, o atrasti tai, kas teikia džiaugsmą ir pabrėžia individualumą.

Panašūs straipsniai

Back to top button